Sportchallenge 7/52 | Music and movement

Weer een proefles; dit keer moderne dans. Eigenlijk wilde ik altijd al een dansles volgen. Maar ja; geen ervaring. En het lijkt mij best pittig als je nooit hebt gedanst. Maar gelukkig heb ik deze challenge, dus niets houd mij tegen, geen angst of gebrek aan ervaring, ik zoek uitdaging. Een proefles moderne dans dus en guess what: this was perfect! 

Wat is het?
Via Youtube: “Moderne dans ontstond in het begin van de twintigste eeuw, toen men op zoek ging naar andere bewegingsvormen dan die van het ‘klassieke’ ballet. Er kwamen steeds meer choreografen en dansers die afwilden van het figuurlijke (en letterlijke) strakke keurslijf van de klassieke dans. Ze wilden verhalen dansen uit de werkelijke wereld. Hierdoor ontstond er een dans met meer ruimte voor improvisatie en eigen interpretatie van de muziek.”

DSC_0708

Wat heb je nodig?
Een donkere broek en een nauwsluitend shirtje. Moderne dans doe je op sokken of blote voeten. Voor de rest heb je weinig nodig; ideaal toch?

Waar doe je het?
Lessen worden gegeven bij dansscholen en via grote culturele centra. Google op danslessen in jouw eigen regio. Ik volg de lessen via Kunstbedrijf Arnhem. De lessen vinden plaats in een ruimte met spiegels, zodat je zelf ziet hoe je beweegt. Een leraar of lerares staat vooraan en je volgt de danspassen die hij/zij voordoet.

Hoe doe je het?
De dansleraar/lerares zal een programma maken waarin je verschillende vormen van dans en bewegen tegenkomt. Ritmische dansen, dansen waarbij je meer gestrekte danspasjes doet, vloeroefeningen, buikspieroefeningen, yoga- en pilateshoudingen, alles op muziek en met respect voor wat het lichaam kan. En het lichaam kan veel. Ik merkte dat mijn pilateslessen al hielp met de ademhaling en bepaalde strekoefeningen. En Sh’Bam zorgde ervoor dat ik niet meteen stond te kijken van het tempo waarbij de danspassen elkaar opvolgden. Maar eerlijk is eerlijk; het is pittig zonder ervaring. Het duurde bij mij vaak tot de derde/vierde keer dat ik hem helemaal door had en zelfs dan pakte ik soms de verkeerde been. Ook heb ik natuurlijk nog niet de ‘flow’ te pakken. Als je programma’s als So You Think You Can Dance kent, begrijp je dat moderne dans met het ‘hele’ lichaam gaat. Armen, benen, romp, hoofd, emoties, alles. Wat hielp was dat we een nummer op Bastille dansten. Ik als diehard fan, wist welk ritme dit nummer had, daardoor was ik al minder bezig met te tellen,  maar meer met de bewegingen. En dat is puur ervaring, dat je steeds sneller dingen oppakt en minder technisch denkt. Dansen doe je met het hele lichaam en daarom zwaar en uitputtend, maar ook erg leuk!

DSC_0720

Pluspunten?
Dansers hebben prachtlichamen, dat komt doordat dansen behalve fijn bewegen op muziek, ook cardio én krachttraining is. Bij mijn eerste moderne dans les, voelde ik elke spier, zweette ik 300 calorieen eruit en was ik een uur lang met niets anders bezig dan opletten, dansen en genieten. En dat terwijl ik het leeghoofdtijdenssporten effect nog niet kende, had ik hem eindelijk gevonden. Ik heb nog twee dagen spierpijn gehad, heerlijk.

Minpunten?
Het is best pittig, dus geen relaxt uurtje, maar echt hard werken. Het duurt wat langer als je weinig ervaring hebt, dus meldt je aan bij een volwassen groepje of beginnersgroepje. Zorg dat je in de klas zit waar jij je prettig voelt en kan bij blijven.

Conclusie
Ik heb mij aangemeld voor een 36 week cursus. Zegt dit genoeg?

Cijfer
9/10 (geen tien, want heb nog geen 52 dingen geprobeerd :P)

 

Dans jij ook?  

About the author

Marleen

View all posts

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *